Rural children of the central Chile and the scholar (dis)continuity: displacement experiences

Authors

Download

Abstract

The objective of this study was to explore the experiences of rural children who leave their homes to continue their education, particularly within the context of challenges related to the continuity of their school life. The research was conducted from a historical-cultural perspective, using a qualitative approach. The instruments used were a conversation circle with children and a field diary. Two groups of children participated: the first group comprised children attending the 5th and/or 6th grades at local basic schools, while the second group included children attending the 7th and/or 8th grade at schools outside their community. The study revealed a generally positive view of the schooling process among rural children, with education being seen as a means of personal growth. However, it also highlighted the emotional distress experienced by these children due to the early and often painful separation from their families in pursuit of better educational opportunities.

Keywords:

rural children , rural education , rural families

References

Aguirre, B., Gajardo, A., & Muñoz, L. (2017). Construcción de identidad de la niñez en contextos de ruralidad en la comuna de Concepción, Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 893-911. http://dx.doi.org/10.11600/1692715x.1520722112016

Ahumada, L. (2010). Liderazgo distribuido y aprendizaje organizacional: Tensiones y contradicciones de la ley de subvención escolar preferencial en un contexto rural. Psicoperspectivas, 9(1), 111-123. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue1-fulltext-99

Álvarez-Bravo, P. (2019). Educación y derechos humanos en Chile, una relación necesaria. Revista Educación, 43(1), 1-12. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.29966

Araújo, J.P., Silva, R.M.M., Collet, N., Neves, E.T., Toso, B.R.G.O., & Viera, C.S. (2014). História da saúde da criança: conquistas, políticas e perspectivas. Revista Brasileira de Enfermagem, 67(6), 1000-1007. http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2014670620

Azaola, M. (2010). Importancia, significado y participación en la escolarización en zonas rurales. Un estudio etnográfico en Michoacán, México. Perfiles Educativos, 32(130), 67-82. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13214992005

Benatti, A., Marion, J., Campeol, Â., & Pereira, C. (2023). “João e Maria” e a infância nas famílias em situação de vulnerabilidade social: um estudo teórico. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 16(1). http://dx.doi.org/10.36298/gerais202316e19391

Campos, J.L., Silva, T.C., & Albuquerque, U.P. (2021). Observação participante e diário de campo: quando utilizar e como analisar. Em U. Albuquerque, L. Cunha, R. Lucena & R. Alves (coords.), Métodos de pesquisa qualitativa para etnobiologia. Nupeea.

Canales, M., Orellana, V., & Guajardo, F. (2022). Sujeto y cotidiano en la era neoliberal: el caso de la educación chilena. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 67(244), 285-307. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2022.244.70386

Carrete-Marín, N. (2023). El reto de la escuela rural: Hacer visible lo invisible. Revista mexicana de investigación educativa, 28(98), 987-998. https://ojs.rmie.mx/index.php/rmie/article/view/55

Castro, M. (2016). Ética en ciencias sociales: reflexiones sobre prácticas de investigación en un estudio antropológico de conocimiento indígena. Estudios en Antropología Social, 1(2), 108-128. https://cas.ides.org.ar/files/2017/05/EAS_V1N2NS_09_PTM_cas.pdf

Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural (Rimisp). (2020). Pobreza y desigualdad. Informe Latinoamericano 2019. Juventud rural y territorio. https://rimisp.org/informelatinoamericano/wp-content/uploads/2020/04/Rimisp-Informe-Latam-2019.pdf

División Educación General (DEG). (2020). Propuesta Mesa Técnica de Educación Rural. Por un desarrollo integral y más oportunidades para los habitantes rurales. https://www.odepa.gob.cl/wp-content/uploads/2020/12/Mesa-Educacion-Rural-2020-FINAL_c.pdf

Fernández-Soria, J. M. (2020). Identidad cultural y derecho a la educación. Contextos Educativos. Revista De Educación, 26, 23-39. https://doi.org/10.18172/con.4445

Gaudin, Y. (2019). Nuevas narrativas para una transformación rural en América Latina y el Caribe. La nueva ruralidad: conceptos y medición. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Gil, C. & Vera, N. (2020). Hacia una escuela productiva: la escuela desde el mundo rural. En D. Juárez & J. González (coords.), Formación de docentes para los territorios rurales. Miradas internacionales (pp. 29-47). Colofón. http://rededucacionrural.mx/eventos-y-noticias/avisos/ultimas-publicaciones-rier/

Lara, P., & Pulido-Cortés, O. (2021). Construcción de paz en escuelas rurales desde la perspectiva filosofía e infancia: discursos y prácticas. Praxis & Saber, 12(31), e13145. https://doi.org/10.19053/22160159.v12.n31.2021.13145

Lima, L.P. de & Silva, A. P. S. (2015). A relação entre a educação infantil e as famílias do campo. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 19(3), 475-483. http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193875

López, I.Q. (2013). Sentido de pertenencia desde una perspectiva social y escolar en los países de México y Alemania. Revista de educación, cooperación y bienestar social, 2, 79-87. http://revistadecooperacion.com/numero2/02-06.pdf

Méndez, M. (2004). La construcción de mixturas rural-urbanas: una lectura subjetivizante. Cuadernos de Desarrollo Rural, 52, 129-152. http://www.redalyc.org/pdf/117/11705207.pdf

Montoya-Soto, D., & Muñoz-Gaviria, D.A. (2021). Entre la nueva ruralidad y la nueva educación: Hacia un contexto reflexivo desde un enfoque pedagógico crítico. Memorias Forenses, 5, 67-74. https://doi.org/10.53995/25390147.906

Mora, G., Constanzo-Belmar, J., Arias-Ortega, K., & Millahual-Ampuero, A. (2022). Educación preescolar en contexto rural: una revisión documental de las políticas públicas en Chile. Revista Educación, 46(2), 595-609. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47704

Morejón, S., Molina, F., Cavagnini, S., & Socino, M. (2008). Seguimiento a egresados del tercer ciclo de la Educación General Básica rural. Praxis Educativa, 12, 66-76. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/461

Núñez, C.G. (2013). El cierre de escuelas rurales en Chile: ¿Una política de Estado? Observatorio Chileno de Políticas Educativas – OPECH/PUC Valparaíso. http://www.opech.cl/comunicaciones/2013/08/index_17_08_13_cierre_escuelas_rurales.pdf

Núñez, C.G., Peña, M., Cubillos, F., & Solorza, H. (2016). Estamos todos juntos: el cierre de la Escuela Rural desde la perspectiva de los niños. Educação e Pesquisa, 42(4), 953-967. http://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201612152334

Núñez, C.G., González, B., & Ascorra, P. (2020a). Más allá de la lógica económica: consideraciones y recomendaciones frente al cierre y fusión de escuelas rurales en Chile. En D. Juárez (coord.), Políticas de cierre de escuelas rurales en Iberoamérica. Debates y experiencias (pp. 53-85). Editora Nómada.

Núñez, C., González, B., Ascorra, P., & Grech, S. (2020b). Contar para comprender: Cierre de escuelas rurales municipales en Chile y sus implicancias para las comunidades. Educação & Sociedade, 41, 1-19. https://doi.org/10.1590/ES.215922

Orellana, V., Pinos, B., Apolo, D., & Zambrano, X. (2020). Perspectivas para la superación de la pobreza: una revisión de literatura sobre estudios que directa o indirectamente inciden en la educación. Revista Espacios, 41(06). https://www.revistaespacios.com/a20v41n06/a20v41n06p03.pdf

Pavez, I. (2023). ¿Nativos digitales? Percepción de habilidades en niños y niñas de zonas rurales. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(1), e206. https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.1.3282

Real Academia Española (RAE). (s/f). Educación. https://dle.rae.es/educaci%C3%B3n

Rosende, G.V., & Segura, X.S. (2002). Relación familia y escuela: Un estudio comparativo en la ruralidad. Estudios Pedagógicos, 28, 123-141. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052002000100007

Rossetti-Ferreira, M.C., Amorim, K.S., Silva, A.P.S., & Carvalho, A. M. A. (2004). Rede de significações e o estudo do desenvolvimento humano. Artmed.

Santamaría-Cárdaba, N., & Sampedro Gallego, R. (2020). La escuela rural: una revisión de la literatura científica. Ager. Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, (30), 147-176. https://doi.org/10.4422/ager.2020.12

Trujillo, L. (2008). El oficio del alumno rural: ¿el que se va? Cuadernos de Investigación Educativa, 2(15), 7-22. https://dx.doi.org/10.18861/cied.2008.2.15.2730

UNICEF. (2010). La educación en situaciones de emergencia y después de una crisis. Educación Básica e igualdad entre los géneros. http://www.unicef.org/spanish/education/index_44883.html?p=printme

Vera-Bachmann, D.I., & Salvo, S. (2016). Cierre de escuelas rurales y salud colectiva. Salud pública de México, 58(1), 4-5. http://dx.doi.org/10.21149/spm.v58i1.8152

Vizcaíno, P., Cedeño, R., & Maldonado, I. (2023). Metodología de la investigación científica: guía práctica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 9723-9762. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7658

Williamson, G. (2020). ¿Concentración o descentralización cooperativa de escuelas rurales? En D. Juárez (coord.), Políticas de cierre de escuelas rurales en Iberoamérica. Debates y experiencias (pp. 33-52). Editora Nómada.

Zhao, D., & Barakat, B. (2015) The increasingly long road to school in rural China: the impacts of education network consolidation on broadly defined schooling distance in Xinfeng County of rural China. Asia Pacific Educ. Rev., 16, 413-431. https://dx.doi.org/10.1007/s12564-015-9380-y