Epistemological Foundations in the Beginnings of Psychology in Copiapó, Chile

Authors

Download

Abstract

The present study sought to identify the epistemological bases present in the beginnings of psychology in Copiapó, Chile, at the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth. Historical research was carried out that included the review of bibliographic sources and their descriptive-interpretative analysis. The results show the influence of the educational model of the Berlin School and how the positivism of Auguste Comte was decisive in the formation of psychology in Chile. Key figures such as Valentín Letelier, Juan Serapio Lois and Rómulo Peña Maturana played a crucial role in this process. The adoption of these philosophical models and currents not only modernized the education of the time in Chile but also influenced the establishment of the initial epistemological bases of psychology as a scientific discipline. 

Keywords:

psychology , Copiapó , Berlin School , positivism

References

Abarca Brown, G.A., y Winkler, M.I. (2013). Rómulo Peña: Reseña de la vida y obra de un profesor y pionero de la Psicología. Boletín del Museo Regional de Copiapó, 4, 129-147. http://www.museodeatacama.gob.cl/631/w3-article-28701.html?_noredirect=1

Angulo, C.A., Ocampo, S.M., y Blandon, L.H. (2007). Una mirada a la esteganografía. Scientia Et Technica, 1(37). https://revistas.utp.edu.co/index.php/revistaciencia/article/view/4141

Biblioteca Nacional de Chile (s.f.). Inicios de la instrucción primaria en Chile (1840-1920). Memoria Chilena. https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-3565.html

Biblioteca Nacional de Chile (s.f.). Periódicos de divulgación. La Filosofía Positivista en Chile (1873-1949). Memoria Chilena. https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-93973.html

Briceño, G. (2018). Influencia del Modelo Educacional Alemán en la Formación del Chileno Educado. Estudio Y Análisis De Los Cien Cantos Escolares Y Poesías Para Los Niños En Las Escuelas Públicas De Chile (1883-1911) [Tesis de Magíster en Artes Mención Musicología]. Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/151432/brice%C3%B1o-glays-tesmgia.pdf?isAllowed=y&sequence=1

Briones, G. (1996). Epistemología de las Ciencias Sociales. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES).

Carpintero, H. (2014). Prólogo. En G. Salas (ed.), Historias de la psicología en América del Sur (Primera edición, pp. 11-18). Nueva Mirada Ediciones.

Comte, A. (1875). Filosofía Positivista. Imprenta de La Librería del Mercurio.

Congreso Jeneral de Enseñanza Pública (1902). Congreso Jeneral de Enseñanza Pública. Actas i trabajos: tomo I. Memoria Chilena, Biblioteca Nacional de Chile. https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-86463.html.

Cox, C., y Gysling, J. (1990). La Formación del Profesorado En Chile 1842- 1987. Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación

Gallegos, M. (2011). Historia de la psicología en Chile: 1889-1981. Gonzalo Salas & Eugenio Lizama (2009). Cuadernos de neuropsicología, 5(1), 89-94. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-41232011000100007

García Urquijo, D.M., y Aravena Domich, M.A. (2023). La escuela como potenciadora del pensamiento crítico y desarrollo de la autonomía en las nuevas subjetividades. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 1094-1111. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5385

Garrido Osses, S. del P., Borquez Mella, J.A., y Castillo Ladino, P. (2021). Mecanismos de construcción identitaria de la comunidad escolar intercultural mapuche. Revista de Filosofía, 99(3), 681-708. https://doi.org/10.5281/zenodo.5689019

González, C. (2022). La recepción de la pedagogía prusiana en Chile: Valentín Letelier y la renovación educativa de fines del siglo XIX. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 20(31), 189-209. https://www.redalyc.org/journal/869/86958798011/html/

Klappenbach, H. (2014). Acerca de la metodología de investigación en la historia de la psicología. Psykhe, 23(1), 1-12. https://doi.org/10.7764/psykhe.23.1.584

Klappenbach, H.A., y Pavesi, P. (1994). Una historia de la psicología en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Psicología, 26(3), 445-481.

Labarca, C. (2016). Educación humanista Latinoamericana: Propuesta para el desarrollo social. Espacio Abierto, 25(1), 109-120. https://www.redalyc.org/jatsRepo/122/12246589007/html/index.html

Lois, A.H., y Vergara, M. (1956). Juan Serapio Lois. Su lucha indómita. Librepensadores y Laicos en Atacama.

Lois, J.S. (1906). Filosofía de la medicina. Anales De La Universidad De Chile, 119, 77-101. https://doi.org/10.5354/0717-8883.1906.24767

Mansilla Sepúlveda, J. (2018). Influencia alemana en la reforma de las Escuelas Normales de Preceptores y Preceptoras en el centro sur de Chile, 1883–1920. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 20(31), 189-209. https://doi.org/10.19053/01227238.8574

Míguez, G., Betancourt, R., y Vera-Villarroel, P. (2010). Historia de los laboratorios de psicología en Chile. En M.A. Laborda y V.E. Quezada (eds.), Notas históricas de la psicología en Chile (pp. 82-100). Editorial Universitaria.

Moraga, F. (2014). Más administración que política: Valentín Letelier y la formación de las ciencias humanas en Chile (1870-1917). Revista Tiempo Histórico, 5(8), 49-72. https://bib-liotecadigital.academia.cl/items/1a64bb51-807a-445f-8c30-67524c44faf8

Murillo, F. (2022). La Teoría de Bildung. Wilhelm von Humboldt (Circa 1794). Cuadernos de Historia, (57), 377-386. https://doi.org/10.5354/0719-1243.2022.69207

Peña, R.J., y Lois, J.S. (1904). Fines de la enseñanza secundaria. Congreso Jeneral de Enseñan-za Pública de 1902, 1(1), 278-287.

Pozo, J.M. (2004). Valentín Letelier: Cientifización y modernización de la educación nacional chilena. Pensamiento Educativo, 34(1), 76- 98. https://pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/pel/article/view/26641

Ruiz-Corbella, M., y López Gómez, E. (2019). La misión de la universidad en el siglo XXI: Comprender su origen para proyectar su futuro. Revista de la Educación Superior, 48(189). https://doi.org/10.36857/resu.2019.189.612

Salas, G. (2012). La influencia de Europa en los inicios de la historia de la psicología en Chile. Revista Interamericana de Psicología, 46(1), 99-110. http://repositorio.ucm.cl/bitstream/handle/ucm/1334/salas_g_influencia.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Salas, G. (2013). Juan Serapio Lois (1844-1913): Pionero de la psicología científica en Chile. Psykhe, 22(1), 111-123. https://www.scielo.cl/pdf/psykhe/v22n1art10.pdf

Salas, G., y Lizama, E. (2013). Historia de la psicología en Chile: 1889-1981 (2da. edición). Editorial Universidad de La Serena.

Salas, G., Scholten, H., Norambuena, Y., Mardones, R., y Torres-Fernández, I. (2018). Psicología y educación en Chile: Problemas, perspectivas y vías de investigación (1860–1930). Universitas Psychologica, 17(5), 1-13. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-5.pecp

Saldivia, Z. (2004). El positivismo y su impacto en Chile. Crítica.cl. http://critica.cl/ciencias-so-ciales/el-positivismo-y-su-impacto-en-chile

Saldivia, Z. (2011). El positivismo y las ciencias en el período finisecular del Chile decimonónico. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 13(25), 182- 193. https://revistascientificas.us.es/index.php/araucaria/article/view/1350

Villalobos, S., Silva, O., Silva, F., y Astelle, E. (1991). Historia de Chile. Editorial Universitaria.