The 1973 coup and the institutional model of the University of Chile

Authors

  • Víctor Molina Universidad de Chile

Abstract

Fifty years ago, at the time of the coup d'état, the University of Chile was creating and developing an innovative and pioneering university model, centered on a balance between research and professional training, and supported by a co-governance of academics, students and non-academic staff. Its implementation by the Department of Psychology evidences the promising sustainability, efficiency and effectiveness of this model. The objective of this essay is to offer a brief and limited analytical and testimonial evaluation of the essential aspects of this new university model, based on the relative share of participation and protagonist experience of the author in the process of creation and development of the Department of Psychology, and the implementation of this innovative university model within the framework of the so-called "Project 68".

Keywords:

university, Humboldt, research, teaching, co-governance

References

Cifuentes, S., Descouvieres, C., & Soto, L. (1990). La psicología en la Universidad de Chile. Documento redactado por exdirectores y exdocentes del Departamento. Mimeo.

Correa, S. (1985). Universidades chilenas: Historia, Reforma e Intervención. En M. A. Garretón & J. Martínez (Eds.), Biblioteca del Movimiento Estudiantil. Tomo 1, (pp. 13-60). Ediciones Sur.

Decreto con Fuerza de Ley N.° 3, Fija texto refundido, coordinado y sistematizado del Decreto con Fuerza de Ley N.º 153, de 1981, que establece los estatutos de la Universidad de Chile (2006, 10 de marzo). Recuperado de https://bcn.cl/2lbn5

Hernández, J. (1993). Discurso en el centenario de la Universidad de Chile. 19 de noviembre de 1942. En A. Bello, D. Barros Arana, J. Lavados Montes & J. Hernández Jaque, La Universidad de Chile: 1842-1992. Cuatro textos de su historia, (pp. 49-65). Editorial Universitaria. Recuperado de https://doi.org/10.34720/2rjq-0610

Hernández, J. (1997). Discursos académicos. Recopilación y textos de Emma Salas Neumann. Corporación Cultural Rector Juvenal Hernández Jaque.

Humboldt, W. (1959). Sobre la organización interna y externa de los establecimientos científicos superiores en Berlín. Escrito en 1810. En J. G. Fichte, La idea de la universidad en Alemania, (pp. 209-219). Editorial Sudamericana.

Huneeus, C. (1988). La reforma universitaria veinte años después. Corporación de Promoción Universitaria.

Huntington, S. (1968). Political order in changing societies. Yale University Press.

Jaspers, K. (1959). La idea de la universidad. Escrito en 1946. En J. G. Fichte, La idea de la universidad en Alemania, (pp. 391-524). Editorial Sudamericana.

Lagos, R. (1987). Conferencia. En E. Velasco & R. Lagos, En defensa de la Universidad de Chile, (pp. 35-54). Editorial La Reforma.

Menand, L., Reitter, P., & Wellmon, Ch. (Eds.) (2017). The rise of the research university. A sourcebook. The University of Chicago Press.

Prigogine, I. (1996). La fin des incertitudes. Éditions Odile Jacob.

Schein, E. (2010). Organizational culture and leadership. Jossey-Bass.

Teichler, U. (2014). Teaching and research in Germany: The notions of university professors. En J. C. Shin, A. Arimoto, W. K. Cummings & U. Teichler (Eds.), Teaching and research in contemporary higher education, (pp. 61-87). Springer.

Touraine, A. (1994). Qu’est-ce que la démocratie? Fayard.

Veblen, T. (2022). The higher learning in America. A Memorandum on the conduct of universities by business men. Legare Street Press