Radio content by other platforms. An analysis of the distribution and communication strategies of content on social networks and platforms by different radio producers in Argentina (2019-2020)

Authors

Abstract

Multi-platform radio incorporates new channels of communication and contact with its audiences within its artistic and commercial universe: streaming such as Spotify, YouTube, and radio aggregators, combined with social media. This article analyzes the decision-making process of radio stations (online and hertzian) to manage their services of streaming, external to their own channels. Particularly, the study compares 30 stations, located in four Argentine cities. We conducted a content analysis and semi-structured interviews with key sources. We suggest how to classify such multiplatform strategies. The most important broadcasters conceived these platforms as tools for competitive but not complementary purposes. Digital media appear as an extension of radio stations’ lives and narratives. Consequently, both informative and advertising strategies are the ones radio stations deployed the most. 

Keywords:

social networks, multiplatform, internet, content, argentine radio

Author Biography

Agustín Espada, Universidad Nacional de Quilmes / CONICET

Doctor en Ciencias Sociales (Universidad de Buenos Aires), Magíster en Industrias Culturales (Universidad Nacional de Quilmes) y Licenciado en Comunicación Social (UNQ). Es investigador del Centro en Insdutrias Culturales y Espacio Público de la UNQ y escribió distintos artículos sobre la convergencia digital en la radio, políticas públicas de comunicación y economía de medios.

References

Albarrán, A. (1998). Media economics: Research paradigms, issues, and contributions to mass communication theory. Mass Communication and Society, 1(3-4), 117-129. https://bit.ly/3qR1D5P

Avilés, C. (2017). La radio enredada. Tipologías de uso de las redes sociales en las radios informativas. En C. Arueta, & C. Labate (coomps). La comunicación digital. Fadeccos. https://bit.ly/3S9hHLT

Barrios, A., & Gutiérrez, M. (2016). Migración de la estrategia radiofónica colombiana: del sonido a las pantallas sociales. Revista Latina de Comunicación Social, (71), 1243-1260.

Berry, R. (2013). Radio with pictures: Radio visualization in BBC national radio. The Radio Journal-International Studies in Broadcast & Audio Media, 11 (2), 169–184.

Bonini, T., & Monclús, B. (Eds.). (2015). Radio Audiences and participation in the Age of Network Society. Routledge.

Bonini, T. & Gazi, A. (2018). `Haptically Mediated` Radio Listening and its Commodification: The Remediation of Radio through Digital Mobile Devices. Journal of Radio & Audio Media, 25 (1), 109-125. https://bit.ly/3qJ54LQ

Campos, F. (2010). Los nuevos modelos de gestión de las empresas mediáticas. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 16, 13-30. https://bit.ly/3f1Djfe

Carrier, E. (29 de julio de 2022). “Concentración musical” en Comentarios: Información, Análisis y Opinión. https://bit.ly/3Tqg1Ou

Cea-Esteruelas, M. (2013). Economía de los cibermedios: modelos de ingresos y fuentes de financiación. El profesional de la información, 22 (4), 353-361. https://bit.ly/3Lp72Le

Cebrián, M. (2011). La radio en el entorno de las multiplataformas de comunicaciones. Radio-Leituras, 2, 31-68.

Cordeiro, P. (2012). Radio becoming r@dio: Convergence, interactivity and broadcasting trends in perspective. Participations, Journal of Audience and Reception Studies, 9 (2), 492-510. https://bit.ly/3eZhs88

Edmond, M. (2014). All platforms considered: Contemporary radio and transmedia engagement. New Media & Society, 17(9), 1566-1582. https://bit.ly/3eZl9L3

Espada, A. E. (2017). Ecosistema radiofónico online en Argentina. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 4(8), 54-62. https://bit.ly/3dj3zB2

Espada, A. (2020). Plataformas digitales de radio social: el caso RadioCut.: Personalización, recomendación y big data en el viaje online radiofónico. Revista Argentina De Comunicación, 7(10), 106 - 148. https://bit.ly/3LmWMTJ

Fernández, M., & Peinado, F. (2012). La empresa radiofónica actual. En I. Gallego, & T. García (Coords). Sintonizando el futuro: Radio y producción sonora en el siglo XXI. Instituto RTVE.

Fernández, J. L. (2018). Plataformas mediáticas: elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. Crujía.

García, J. (2012). Del modelo productivo de la era analógica al de la radio multicanal. En I. Gallego, & T. García (Coords.), Sintonizando el futuro: Radio y producción Sonora en el siglo XX (pp.167-188). Instituto RTVE.

International Federation of Phonographic Industry (IFPI).(2020). Music Listening 2019: Una mirada a la forma en que se disfruta la música grabada alrededor del mundo. IFPI. https://bit.ly/3fYCmVx

Kantar Ibope Media. (2020). Panorama radial 2020. Centro de Información de Publicidad. https://bit.ly/3EctgfX

Kischinhevsky, M. (2017). Radio y medios sociales: mediaciones e interacciones radiofónicas digitales. Editorial UOC.

Lijphart, A. (1971). Comparative politics and the comparative method. The american political science review, 65(3), 682-693.

Martínez, M.P. & Prata, N. (2017). La radio en busca de su audiencia: hacia una escucha diversificada y multiplataforma. Revista Intercom, 40 (3), 109-128. https://bit.ly/3dk0h0x

Martínez Costa, M., Moreno, E., & Amoedo, A. (2012). The development of the news-information production model on general-interest radio in Spain: the case of Cadenaser. com. In Radio Evolution: Conference Proceedings. CECS.

Mitchelstein, E., & Boczkowski, P. J. (2018). Juventud, estatus y conexiones. Explicación del consumo incidental de noticias en redes sociales. Revista mexicana de opinión pública, (24), 131-145. https://bit.ly/3ScByKa

Mitchelstein, E. & Boczkowski, P. (2022) “Capítulo Argentina”. En Reuters Institute (Ed.), Digital News Report 2022. Universidad de Oxford. https://bit.ly/3hxAnYF

Pedrero, L., Pérez, A. & Sánchez, C. (2014) “Desafíos de la industria radiofónica española en el entorno digital: hacia la redefinición de su modelo de producción, comercialización y difusión”. Conferencia presentada en el XV Foro de investigación en comunicación. El nuevo diálogo social: organizaciones, públicos y ciudadanos, Pontevedra (España), 6 y 7 de febrero.

Podcasteros. (2021). “EncuestaPod 2021”, AdondeMedia y Podimo. https://bit.ly/3ElnGsW

Ragin, C. C. (2004). Turning the tables: How case-oriented research challenges. En H.E. Brady & D. Collier (Eds.), Rethinking social inquiry: Diverse tools, shared standards (p. 123). Rowman & Littlefield Publishers.

Van Haandel, J. & Ramos, F. (2015) “The use of transmedia storytelling in the radio universe”. En Oliveira, M. & Ribeiro, F. (Eds.), Radio, sound and Internet, Proceedings of Net Station International Conference (pp.168-187). CECS.

Videla-Rodríguez, J. J., & Piñeiro-Otero, T. (2017). La radio online y offline desde la perspectiva de sus oyentes-usuarios. Hacia un consumo híbrido. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 23(2), 1437-1455. https://bit.ly/3RT4jMf

Zallo, R. (1988). Economía de la comunicación y la cultura. Akal.