Chile, land of charm (1937). Tourism propaganda in the beginnings of mass tourism

Authors

  • Juan Carlos Yáñez Universidad de Valparaíso

Abstract

This article analyzes the travel documentary about Chile by the American director James FitzPatrick, entitled Chile, land of charm (1937). From it are understood the scope of the tourist image on Chile in the 1930s. The research on the different narrative registers around the experience of travel and tourism has developed significantly in the last decades in the frame of cultural studies and the representations. The traditional travel journals, including the photographs and postcards as registration and promotion tools, and the cinema as a means to bring tourist destinations to publics from different regions of the world, have become an excellent material to understand how certain destinations they are presented and the type of image that is built on them.

Keywords:

Chile, travel documentary, James FitzPatrick, tourism promotion

References

Referencias

Bender, P. (2002). Film as an Instrument of the Good Neighbor Policy, 1930s-1950s, Tesis doctoral, Departamento de Historia, New York University: Nueva York.

Booth, R. (2008). Turismo y representación del paisaje. La invención del sur de Chile en la mirada de la Guía del Veraneante (1932-1962). Nuevo Mundo Mundos Nuevos, Debates. http://nuevomundo.revues.org/index25052.html

Booth, R. (2013). Un hotel para contener el sur. ARQ, 83, 56-61. https://doi.org/10.4067/ S0717-69962013000100009.

Boyer, M. (2005). El turismo en Europa. De la Edad Moderna al siglo XX. Historia Contem- poránea, 25, 13-31.

Colleyn, J. P. & Devillez, F. (2009). Le tourisme et les images exotiques. Cahiers d’études africaines, 193-194, 583-594. https://doi.org/10.4000/etudesafricaines.18839

Corbin, A. (1995). L’Avènement des Loisirs, 1850-1960. Paris: Aubier.

Cortés, M. (2014). Turismo y arquitectura moderna en Chile. Santiago: Arq Ediciones.

Cuarterolo, A. (2012). Entre la educación y el espectáculo: viajes virtuales y discursos etno-geográ cos en los primeros travelogues argentinos. Geogra cidade, 2, 168-189.

Da Cunha, N. (2010). Montevideo ciudad balnearia (1900-1950). El municipio y el fomento del turismo. Montevideo: Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad de la República.

Diego, E. (2014). Rincones de postales. Turismo y hospitalidad. Madrid: Cátedra.

Dummer, S. (2010). Los desafíos de esceni car el “alma nacional”. Chile en la Exposición Iberoamericana de Sevilla (1929). Historia Crítica, 42, 84-111.

Fuente-Alba, F. & Basulto O. (2018). Una epistemología del género documental para la memoria social en Chile. Cinta Moebio, 61, 12-27. https://doi.org/10.4067/S0717

Fifer, V (1991). Unites States. Perceptions of Latin America, 1850-1930: A “New West” South of Capricorn? Manchester: Manchester University Press.

García, M. J. & Valdivia, I. (2012). La empresa de Ferrocarriles del Estado de Chile y el despertar del turismo nacional: rutas y paisajes. Estudios Hemisféricos y Pola- res, 2, 88-101.

Geiger, J. (2011). American Documentary Film. Projecting the Nation. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Gobierno de Chile (1929). Anuario Estadístico. Santiago: Gobierno de Chile.

González, J. A. (2013). Geografía del desierto y turismo de la naturaleza. La revista En Viaje y la mirada sobre el paisaje nortino: 1945-1966. Revista de Geografía del Norte Grande, 54, 219-239. https://doi.org/10.4067/S0718-34022013000100012

González, M. (2017) “La construcción de una imagen turística para la ciudad de Buenos Aires en las guías de viaje de la primera mitad del siglo XX”, Nuevo Mundo Mun- dos Nuevos Cuestiones del tiempo presente http://journals.openedition.org/ nuevomundo/71602;

Holmes, B. (1953). The World is Mine. Hollywood, CA: Murray & Gee.

Masotta, C. (2007). Gauchos en las primeras postales fotográ cas argentinas del s. XX. Buenos Aires: La Marca Editora.

Mendoza, H. (2016). “Las guías urbanas: imagen e invención del espacio de la Ciudad de México”, Investigaciones Geográ cas, Boletín del Instituto de Geografía, N°89, pp. 90-106. https://doi.org/10.14350/rig.47648

Navarro, D. (2015). Recursos turísticos y atractivos turísticos: conceptualización, clasi - cación y valorización. Cuadernos de Turismo, 35, 335-357.

Pastoriza, E. (2008). El turismo social en la Argentina durante el primer peronismo. Mar del Plata, la conquista de las vacaciones y los nuevos rituales obreros, 1943-1955. Revista Nuevo Mundo Mundos nuevos. http://nuevomundo.revues. org/36472

Pastoriza, E. (2012). Nuevos objetos de la Historia: los estudios turísticos en una perspec- tiva comparada. Anuario IEHS, 27, 323-330.

Penhos, M. (2007). Mirar, saber, dominar. Buenos Aires: Museo Nacional de Bellas Artes.

Pérez-Melgosa, A. (2012). Cinema and Inter-American Relations: Tracking Transnational Affect. New York: Rutledge.

Pike, F. (1992). The Unite States and Latin America: Myths and Stereotypes of Civilization and
Nature. Texas: University of Texas Press.

Purcell, F. (2010). Cine, propaganda y el mundo de Disney en Chile durante la Segunda Guerra Mundial. Historia, 43, 487-522. https://doi.org/10.4067/S0717-71942010000200005

Purcell, F. (2012). ¡De película! Hollywood y su impacto en Chile 1910-1950. Santiago: Editorial Taurus.

Raymont, H. (2007). Vecinos en con icto: la historia de las relaciones entre Estados Unidos y
Latinoamérica desde Franklin Délano Roosevelt. México: Siglo XXI.

Renov, M. (2010). Hacia una poética del documental. N°1. Revista Cine Documental: http://revista.cinedocumental.com.ar/1/traducciones.html

Rey-Reguillo, A. del (2007). Cine, imaginario y turismo. Estrategias de seducción. Valencia: Tirant Lo Blanch.

Rinke, S. (2014). Encuentros con el yanqui: Norteamericanización y cambio sociocultural en Chile (1898-1990). Santiago de Chile: Dibam.

Ruoff, J. (2006). Virtual Voyages: Cinema and Travel. Durham: Duke University Press. Scarzanella, E. (1988). "El ocio peronista: vacaciones y 'turismo popular' en Argentina (1943-1955)". Entrepasados, 14, 65-84.

Sociedad Editora Internacional (1910). Manual del viajero. Baedeker de la República de Chile. Santiago de Chile: Sociedad Editora Internacional.
Tenorio, M. (1998). Artilugio de la nación moderna. México en las exposiciones universales,1880-1930. México: FCE.

Urzúa, C. (2017). La imagen turística de la provincia de Aconcagua. Una mirada histórica desde la Revista En Viaje, 1933-1973. Revista 396, 2, 563-595.

Vidal, P. (2018). Se nos desconoce y se nos ignora como país turístico. El problema de la propaganda turística en Chile entre 1929 y 1959. Apuntes, 85, 23-52. https://doi. org/10.21678/apuntes.85.1044

Villarroel, M. (2017). Poder, nación y exclusión en el cine temprano. Chile-Brasil (1896- 1933). Santiago: LOM.

Yáñez, J. C. (2016). Trabajo y políticas culturales sobre el tiempo libre. Santiago de Chile, década de 1930, Historia, 49, 595-629. https://doi.org/10.4067/S0717- 71942016000200010.