i

Call for papers Revista de Arquitectura N.º 47. 

Ways of looking at architectural sustainability + FREE THEME

 

Deadline for receipt of articles:  September 10, 2024

Guidelines for authors: https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/about/submissions

Bicentennial in Shanghai. The Chilean pavilion and decoration as return to sender

Authors

  • José Solís Opazo Universidad Central. Centro de Estudios Urbanísticos y del Paisaje

Abstract

Beyond huge architectural, cinematographic and editorial projects celebrating our nation’s bicentennial, 2010 Shanghai’s World Expo Chilean Pavilion shows a paradoxical way to remember the loss of the public issue and the difficulty to define a common history. The origin of these phenomena is based on a particular curatorial strategy of the Pavilion, proposing the domestic interior as representative of the neoliberal Chile. The paradox behind this domestic imaginary, could solely reveal itself in an international exhibition, where the unavoidable banality of our bicentennial celebration can show its real dimension

Keywords:

Shanghai 2010, Decoration, Middle class, Privatization, Return to sender

Author Biography

José Solís Opazo, Universidad Central. Centro de Estudios Urbanísticos y del Paisaje

Arquitecto de la Universidad de Chile, Magíster en Artes con mención en Teoría e Historia de la Universidad de Chile. Profesor de la Escuela de Arquitectura e Investigador del Centro de Estudios Urbanísticos y del Paisaje de la Facultad de Arquitectura Urbanismo y Paisaje (CEAUP) de la Universidad Central de Chile. Ha sido profesor en las escuelas de Arquitectura, Filosofía, Artes y Cultura Visual de la Universidad ARCIS y en la escuela de Arquitectura de la Universidad de Chile. Actualmente, ejerce el cargo de Coordinador de la Línea de Teoría e Historia de la Escuela de Arquitectura de la Universidad Central de Chile. Libros publicados por el autor son La derrota de lo cotidiano. Elementos para una ontología política del diseño contemporáneo (2013) editado por la Universidad Central y Señales de vida. De la decoración a la domesticidad en Chile. Reflexiones para una historiografía (2014), publicación financiada por el Fondo Nacional de la Cultura y la Artes del Gobierno de Chile. El presente artículo, constituye el primer capítulo de este último trabajo.